ictteam198.reismee.nl

Weer eens een update.

Het is weer een tijdje geleden, dat ik(Stefan) wat van ons heb laten horen, maar hier is het dan weer. Een update van de site.

Afgelopen maandag en dinsdag was niet heel speciaal, dus daar valt weinig over te vertellen. Woensdag kwamen Donny en Oscar terug van de dam, omdat ze naar Sombe zouden gaan. Ze gingen naar de school waar wij ook zijn geweest, maar dan om daar de wc's af te maken. Die waren al klaar, maar er moesten nog afsluitkleppen op. Jelle bleef in Kiangu, omdat hij daar meer kon doen vond hij. Donderdag zijn Donny en Oscar naar Sombe vertrokken. Vrijdagmiddag rond 2 uur kwamen Jelle samen met hun buddies terug vanuit Kiangu.

Om half 4 zijn we naar een trainingscentrum van Sasol gelopen, omdat we daar een general meeting hadden. We moesten daarbij aan heel Sasol vertellen wat we in de afgelopen maand gedaan hadden, wat we in de komende tijd gaan doen en tegen welke dingen we aanliepen. We vertelden over de scholen waar we geweest waren en hoe het verlopen was met het domein. Na dat alle teams wat verteld hadden, vertelde Muthinda (hoofd van Sasol) weer wat over ons doel hier en hoe we tegen het leven aan moesten kijken hier. Nadat de general meeting voorbij was hebben we nog wat gegeten bij het trainingscentrum en zijn we naar huis gegaan. Chris liep ook mee omdat het al donker was en hij anders alleen naar huis moest lopen. We spraken af met Chris en een paar buddies om de volgende dag naar het zwembad te gaan. Thuis aangekomen besloten de jongens van de dam dat ze naar Park Side Villa zouden gaan en ze vroegen ons of we mee wilden. We wilden allemaal wel mee naar Park Side. Maar op het moment dat we wilde vertrekken vertelde Jelle dat hij hoofdpijn had, dus die ging niet mee. Na even wat gedronken te hebben zijn we naar huis gegaan en zijn we vrijwel gelijk naar bed gegaan.

De volgende dag hebben Laura en ik tot ongeveer half 12 op bed gelegen, en hier was Rick niet zo blij mee. Dit omdat we op zaterdag altijd met zijn 3en wassen, maar dat is meestal voor de middag al klaar. Rond 12 uur begonnen we met de was en zo waren we om 1 uur toch weer klaar om nog andere dingen te gaan doen. De buddies van het dam team hebben overdag in Kitui niks te doen, dus komen ze bij de jongens rondhangen. Uiteindelijk zijn we met zijn allen om half 3 naar het zwembad gegaan en daar kwamen we Chris(onze begeleider), Peter(buddie van labteam) en Timo (klasgenootje van Peter) tegen. Na ongeveer 2 uur gezwommen te hebben zijn we naar huis gelopen. Chris, Mick, Adriaan en ik gingen naar huis en Donny, Oscar, Peter, Timo en Rick gingen nog even naar de stad. Thuis aangekomen hebben we allemaal even gedoucht en hadden we afgesproken met Peter en Timo om naar Flavours te gaan. Hierna zijn we nog even snel langs ons huisje gelopen, waar we een taxi gebeld hebben om vervolgens naar Riverside te gaan. Riverside is een discotheek in Kitui waar veel jeugd hun zaterdag avonden doorbrengen.

Toen we daar aankwamen vond iedereen die voor de deur stond het leuk om te zien hoe 12 mensen in 1 taxi pasten. We wilden de taxichauffeur 200 shilling geven, want we hadden gehoord dat dat de prijs is voor die afstand. Toen begon de chauffeur te zeuren dat hij 300 shilling wilde hebben, doordat hij met 12 passagiers had gereden en dat dat gevaarlijk was en dat hij op gepakt kon worden. Wij hadden niet het idee om zoveel te betalen, dus haalde we Peter erbij en vertelde hem dat hij in hun taal misschien meer uit kon halen dan in het engels. We legde hem uit dat het de verantwoordelijkheid van de chauffeur is of hij 12 mensen in zijn auto vervoerd ja of nee. Wij hadden 2 taxi's besteld en kregen er maar 1, dus dit lag volledig bij de chauffeur. Na dit afgehandeld te hebben gingen we bij Riverside naar binnen. Het was echter nog niet zo heel druk gezien het feit dat het pas 10 uur was. Rond 11 uur werd het wat drukker en werd er zelfs gedanst door een paar mensen.

Om 12 uur stond bijna heel Riverside op de dansvloer. Rick en ik zijn nog even bij de DJ wezen kijken om te zien wat voor apparatuur ze hier hebben. Het viel ons mee, doordat we ongeveer zagen wat we in Nederland ook hebben. Na nog wat gedronken te hebben zijn we ook met zijn allen de dansvloer opgegaan en hebben nog wat dansen geleerd van Peter. Na ongeveer een half uur op de dansvloer wilde iedereen met ons dansen. Laura heeft met 4 of 5 vrouwen en mannen gedanst en was dan ook best moe op het eind. We hebben daar zelfs nog de polonaise gelopen, dus ze weten ook hoe wij dansen als het gezellig is. 's Avonds hebben sommige van ons nog wat worstjes gegeten bij Oscar, Donny en Jelle. Ik was best moe en ging dus maar gelijk naar bed.

De volgende morgen waren Laura en ik weer de laatste en hadden we tot half 2 op bed gelegen. Na rustig een ontbijtje genomen te hebben, hebben zijn Oscar, Laura, ik, Rachel en Rick naar een baby weeshuis geweest, die tegenover Sasol Office zit. We wisten dit omdat we een blanke vrouw tegenkwamen op straat en die vertelde dat ze daar werkte. We kregen een kleine rondleiding door het gebouw en kwamen als eerste bij de jongste baby's. Dit was de catagorie tot 1 jaar. Ze vertelden dat er een meisje van 7 maanden was, die iemand had gered uit een rivier. Daarna gingen we naar een soort overdekt schoolpleintje. We hebben daar even met de kinderen gespeeld en wat van mijn ballonnen uitgedeeld. De kinderen waren heel blij met de ballonnen. Zo blij dat ze op een gegeven moment zelfs bijna uit mijn broekzak gehaald werden. We hebben daar ook verteld dat we nog een keer langs komen om met de kinderen te spelen. We zagen rond 5 uur dat er donkere wolken aankwamen en we moesten ook de was van de waslijn halen. Dit kon niet op zaterdag omdat we toen een drukke dag hadden en ook omdat het begon te regenen op zaterdag en dus de kleding niet droog was.

Nu hebben we zo'n aardige buurvrouw die niet kijkt of onze was droog is en dus alles op en tegen elkaar aanschuift als zij de was gaat doen. Toen we thuis kwamen merkten we dat nog niet alle was droog was, doordat de buurvrouw aan het schuiven geweest was. Mick en Rachel moesten gaan koken en hadden nasi gemaak. Een simpel lekker bord met eten dus.

Gisteren hebben we op het ICC wat programma's van de server gedocumenteerd, zodat de mensen die het moeten weten ook nog wat aan de programma's hebben. 's Middags zouden er leerlingen komen die aan een 3 maanden lange cursus beginnen in het ICC. Toen het zover was, verzocht Hope ons om in een andere ruimte te gaan zitten, zodat zij ongestoord een introductie kon geven aan die leerlingen. Later die middag wilde ze de pc's ook nog eens gaan verplaatsen. Ze kwam ook op het idee om de computer waar de server op staat als computer voor de presentatie te gebruiken. Dat wil dus zeggen dat we de afgelopen maand hebben gebruikt om het netwerk na te lopen en een domein op te zetten, maar dat al dat werk nu in 2 dagen weg is gevaagd.

Vandaag hebben we tot ongeveer 11 uur in het ICC gezeten en toen vroeg Hope of ze ook onze pc's kon gebruiken. We gaan binnenkort dus even hier overpraten, want de rest van de dag hebben we in ons huisje gezeten omdat er geen plek is op onze stageplaats. We willen zo snel mogelijk bij Sasol langsgaan om hier iets voor te regelen.

Berta

Jé.. wat een verhaal.. leuk hoor. Maar het eind niet.
Dus al jullie werk is weggevaagd??? Dat is balen.. Hopelijk is dit weer te herstellen in de periode die jullie daar nog hebben. Hier zullen ze hopelijk wel van leren!!
Wat heerlijk om jullie mét en tussen de kindjes te zien... met al die balonnen. Zal Trudy v. H. erg leuk vinden als ze dit ziet.
En naar de disco...wie had dat verwacht daar? Leuk hoor ..lekker genieten met elkaar.
En zo verzinnen jullie elk weekend weer wat anders, zo te horen en te lezen. Hartstikke goed, hoor!
Geniet van de weken, die jullie daar nog hebben...want het wordt zoetjesaan aftellen. Hopelijk kunnen jullie nog veel nuttig werk verrichten (zonder dat ze het weer verknallen) Dus met volle moed verder gaan!
Succes en groetjes uit Kerkdriel van pa en ma én een knuffel van Simba!

René

Ik denk dat het wel indrukwekkend geweest moet zijn in het weeshuis. Mooie foto's trouwens. Veel plezier nog.