ictteam198.reismee.nl

Een paar dagen op het laboratorium.

Toen we afgelopen dindag thuis hadden gewerkt, had ik even helemaal geen zin meer in het ICC. Ik(Stefan) heb toen besloten met het lab team mee te gaan om te kijken hoe het bij hun werkt. Alle buddies van alle teams waren deze week naar een training, dus was er op het lab wat ruimte voor me. Het labteam vroeg eigenlijk ook wel een beetje of ik mee ging(Mick wilde niet, dus ging ik alleen mee met het labteam), omdat ze monsters zouden gaan halen. Aangekomen bij Sasol moesten we nog even wachten op Kiem(klusjesman van Sasol) om vervolgens te vertrekken naar de plaats waar we moesten zijn. Die plaats bleek bijna recht achter Sasol Office te liggen, dus was het ongeveer 5 minuten lopen voor we bij de eerste compount (groep huizen omringd door een muur) kwamen. We hebben daar wat monsters genomen van de waterput, hebben nog wat vragen gesteld over de put aan de eigenaar van de compount en zijn toen naar het volgende monsterpunt gegaan.

Achter Sasol Office licht best een mooie wijk, maar de straten zien er heel arm uit. Als je zo'n compount binnen komt denk je ook aan een arme wijk maar dat is totaal niet te zien. Binnen in een compount zitten een beetje net zulke huizen als zo een waar wij in wonen. Sommige waren zelfs nog mooier. We hebben 5 verschillende waterputten bezocht en kwamen onderweg mooie natuur en cultuur tegen. Nadat we alle waterputten hadden gehad, liepen we terug naar het lab. Onderweg kwamen we langs het huis van Kiem (waar we zijn vrouw en kinderen hebben gezien) en ook langs een cafeetje waar Kiem altijd chapatie(soort pannekoek) gaat halen. We kregen van Kiem 2 chapatie's die groter waren dan normaal. Zo'n chapatie kost ongeveer 20 shilling (20 cent). Afgelopen week hebben Laura en Adriaan voor ons avondeten ook chapaties gemaakt. Aangekomen op het Lab was ik benieuwd wat we toen gingen doen.

Ik besloot met Laura mee te gaan omdat zij als eerst met een opdracht kwam voor me en Rachel toch achter de pc moest werken. We zijn begonnen met het schoonmaken van wat plaaten(bakjes waar je bacterien in laat groeien zodat je ze makkelijker kan onderzoeken). Hierna zijn we aan de slag gegaan met de monsters die die morgen genomen zijn. We hebben er voor gezorgd dat de bacterien op de plaaten kwamen de liggen.

De volgende dag wilde ik wel weten hoe het met de groei van de bacterien stond, dus ging ik weer mee met het labteam. Toen we aankwamen gingen we vrijwel gelijk aan het werk. Laura vertelde dat we de bacterien niet goed genoeg konden zien in het lab, dus gingen we naar buiten met de plaaten van de monsters. Daar leerde ik dat je de bacterien kan herkenen aan hun vormen en kleuren. Hierna hebben we weer wat schoon moeten maken en hebben we andere monsters onderzocht. 's Middags hebben we een reinstrijk gemaakt bij alle monsters, zodat de bacterie over de hele plaat uitgesmeerd wordt en dus beter zichtbaar. Al met al waren dit 2 interresante dagen en ook nog eens heel leerzaam. Ik ben blij dat ik even weg kon van het ICC en dit was een goede oplossing. Nu heb ik weer meer zin om naar het ICC te gaan en daar weer verder te werken. We moeten nog het een en ander gaan documenteren over de server.

Gisteravond hebben we de film Tarzan gekeken en hadden een gezellige avond.

Reacties

Reacties

Berta

Ik snap dat je vreselijk baalde... We vinden dat je het goed opgelost hebt... door even afstand te nemen. En nog leerzaam ook, die lab-bezigheden.
Is die computer niet te beveiligen tegen zulke handelingen of is dat een domme vraag?

Nou ja... het is in elk geval fijn te horen en voor jou te ervaren dat weer meer zin hebt om naar het ICC tegaan en verder te werken aan dit gebeuren.
Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. En fouten zijn er toch om weer opgelost te worden.
Nou hier kunnen we het weekend weer mee afsluiten en de nieuwe week weer beginnen.
Jongens... de schouders er weer onder!!
Laat zien wat je kunt en wie je bent!!

groetjes Frans en Berta

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!